Personligt stöd i hela processen  Alla assistansbehov  Assistans i hela Sverige

Ansöka om LSS

Att ansöka om insatser enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) kan kännas krångligt – men det behöver det inte vara. I den här artikeln går vi igenom hur ansökan om LSS fungerar, vad som krävs, och hur du får rätt stöd från början.

Hur ansöker man om LSS?

För att få LSS behöver den enskilda individen ansöka om det på följande sätt.

1. Kontakta din kommun – De, tillsammans med regionen och Försäkringskassan,  är skyldiga att förse dig med information, utreda dina behov och ge det stöd du behöver gällande LSS. Du kan ringa, mejla eller besöka kommunens webbplats för att hitta kontaktuppgifter till en LSS-handläggare.

2. Skicka in en skriftlig ansökan – I den anger du vilken eller vilka insatser du söker. Det kan exempelvis vara personlig assistans eller ledsagarservice. Du ska även beskriva vad du har för behov, samt uppge dina kontaktuppgifter. I vissa kommuner finns färdiga ansökningsblanketter, i andra får du skriva ett eget brev. Till ansökan lägger du även med intyg och annan dokumentation som styrker din ansökan.


Vad händer efter ansökan?

När ansökan tagits emot påbörjas en utredning som syftar till att få svar på tre huvudsakliga frågor:

  1. Vilken personkrets tillhör individen?
  2. Vilka behov behöver tillgodoses?
  3. Kan behoven tillgodoses på annat sätt än LSS?
 

Utredningen genomförs genom ett eller flera samtal med den enskilde individen och eventuell företrädare eller anhörig. Under utredningen ställer handläggaren frågor som ska hjälpa denne att få en grundlig bild av individens livssituation,  resurser och förmågor, dess behov av stöd och hjälp, samt hur funktionsnedsättningen påverkar individens vardag. Samtalen ska genomföras med respekt och empati för den som ansöker. Vid behov ska handläggaren anpassa sin kommunikation med Alternativ Kompletterande Kommunikation (AKK). Det finns även möjlighet att ha teckentolk och språktolk.

När handläggaren är klar med utredningen görs en bedömning, varpå du får ett skriftligt beslut från kommunen. 

 

Vad händer om jag får ett nej?

Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga beslutet. Det innebär att kommunen ska ompröva sitt beslut. Om kommunen står fast vid sitt beslut skickar de din överklagan vidare till förvaltningsrätten. Det kan handla om att du fått avslag på din ansökan eller att du tycker att de insatser du blivit beviljade inte är tillräckliga.

 

Omprövning av beslut om LSS

Vid en omprövning gör kommunen, regionen eller Försäkringskassan en ny bedömning utifrån utredningen. Om det har tillkommit ny dokumentation, eller om din livssituation har ändrats sedan första beslutet, måste det tas i beaktning vid den nya bedömningen. 

 

Överklaga beslut enligt LSS

Om ditt ärende har blivit omprövat men du fortfarande är missnöjd kan du överklaga det nya beslutet. Nedan finns steg för steg hur du överklagar till Förvaltningsrätten. Om du tar hjälp av Livsam för ansökan om assistans hjälper vi även dig med hela processen kopplat till eventuell överklagan och gör samtliga steg tillsammans med dig.

 

1. Läs igenom beslutet – I beslutet du fått från kommunen står det hur du ska gå tillväga för att överklaga. Det framgår bland annat vilka dokument du ska skicka med, samt tidsramen för överklagandet.

2. Skriva överklagandet – Överklagandet består inte av en enkät som ska fyllas i, utan du skriver det själv. Det ska innehålla:

  • vilket/vilka beslut du vill överklaga
  • varför du tycker att beslutet är felaktigt
  • hur du vill att beslutet ska ändras
  • ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer, samt e-postadress så att domstolen kan nå dig
  • Egenhändig underskrift av dig själv eller ditt ombud. Alternativt mailar du till myndigheten.
 

3. Bifoga dokument – Handlingar som kan vara bra att skicka med är:

  • bevis eller intyg tillsammans med vad det är du vill styrka med dem
  • övrigt som domstolen kan ha nytta av i sin bedömning
  • om du har ett ombud ska en fullmakt med ombudets namn, adress och telefonnummer skickas med
 

4. Skicka in överklagan – Skicka in till den myndighet som har fattat beslutet, det vill säga kommunen, regionen eller Försäkringskassan. De skickar vidare din överklagan till Förvaltningsrätten som informerar dig via brev när de tagit emot det. 

 

Tänk på detta inför din ansökan

1. Du själv ansöker om LSS – Om du inte har möjlighet att ansöka själv, eller är under 15 år, kan du ta hjälp av exempelvis:

  • vårdnadshavare
  • god man
  • förmyndare
  • förvaltare
  • ditt juridiska ombud
 

2. Intyg – I ansökan kan det vara bra att styrka din rätt till LSS med hjälp av intyg från läkare, psykolog eller arbetsterapeut.

3. Personlig assistans – Om du ansöker om insatsen personlig assistans görs ytterligare en bedömning om du behöver hjälp med vissa grundläggande behov.

4. Lång handläggningstid – Även om ansökan ska behandlas “skyndsamt” har  handläggaren 4 månader på sig att besluta om behov av LSS, om det inte finns skäl till fördröjning.

5. Överklagan – det är kostnadsfritt att överklaga ett beslut hos Förvaltningsrätten.


Behöver du hjälp med att ansöka om personlig assistans?

Om du behöver hjälp med att ansöka om personlig assistans, så hjälper Livsam dig helt kostnadsfritt genom hela processen. Kontakta oss, så pratar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.

Innehållet är skrivet och granskat av:

Bild av Joakim Malm

Joakim Malm

Jurist och grundare av Livsam.