Att resa med en personlig assistent kan kräva lite extra planering, men enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) har du rätt att leva ett liv med samma frihet och möjligheter som andra – och det inkluderar att resa. I den här guiden får du praktiska tips, råd och viktiga saker att tänka på när du planerar en resa med assistans, så att du kan känna dig trygg före, under och efter din resa.

Att tänka på innan du reser
Beroende på vad för typ av resa du planerar att göra finns det olika aspekter du och din personliga assistent behöver ta hänsyn till. I de flesta fall räknas resan som en tjänsteresa för assistenten. Annat kan gälla om din assistent är en närstående som tillhör samma hushåll. Involvera både din assistent och assistansanordnare i planeringen, men utgå från dina behov och önskemål.
Kontrollera vad som gäller för resor inom Sverige, samt i och utanför EU/EES. Se till att pass, visum och vaccinationer är på plats i god tid innan avresa.
Kontakta din assistansanordnare
Börja med att höra av dig till din assistansanordnare i god tid innan planerat avresedatum och informera om att du planerar att resa, samt vart du ska. Externa instanser kan behöva kontaktas för att exempelvis upprätta tjänstereseavtal, försäkringar och annan dokumentation, vilket kan ta tid. Kontrollera vilka arbetsmiljöregler som finns, samt vilka arbetstider som gäller vid resor.
Assistansbehov / behovsanalys
Se över ditt assistansbehov och fundera på om det kan behöva utökas under resan. Om så är fallet behöver du ansöka om tillfällig utökning av assistanstimmar hos din kommun. Behovet kan bland annat påverkas av tillgänglighetsanpassning av transport, men även av platsen du ska besöka i form av hissar och ramper, samt storlek på rum och badrum. Nya situationer kan uppstå under en resa, fundera på om det är något utöver det vanliga som du kan tänkas behöva hjälp med.
Byte av assistent
Beroende på hur lång resan är, och hur många timmar assistans du behöver per dygn, kan din assistent behöva bytas av då dennes dygns- och veckovila måste tillgodoses. Om du ska vara borta en längre period, och ytterligare en assistent ska delta på resan, behöver man se till att denne är införstådd med dina behov och det stöd du behöver.
Checklista
Tillgänglighet under resan
- Säkerställ att boende, transporter och aktiviteter är tillgänglighetsanpassade
- Kontrollera att det finns tillgång till handikapptoaletter, ramper och hissar
- Läs recensioner eller ta kontakt med boendet i förväg
Resedokument och intyg
Ge dig själv rätt förutsättningar på resan genom att ha med dig de intyg och dokument som berättigar dig de hjälpmedel du har behov av.
- Intyg om funktionsnedsättning – Kontakta din läkare och be om ett intyg. Det kan exempelvis ge dig rätt till prioriterad ombordstigning och hjälp med bagage.
- EU-kort – Skaffa ett EU-kort från Försäkringskassan för att få nödvändig vård inom EU/EES. Kortet är giltigt i tre år och tar upp till tio dagar att få hem.
- Medicinintyg – Om du tar receptbelagd medicin ska du be om ett intyg från din läkare
- Reseförsäkring – Teckna en heltäckande reseförsäkring som inkluderar sjukvård och hemtransport. Kontrollera att den även täcker din funktionsnedsättning
- Kontaktuppgifter – Ha med kontaktuppgifter till din assistansanordnare och eventuell hälsoinformation
- Anmäl PRM-tjänst – vid flygresa ska du anmäla särskilt assistansbehov till flygbolaget i god tid
Mediciner och hjälpmedel
- Medicin – planera och hämta ut all medicin du kommer behöva under resan. Packa den i dess originalförpackning med etikett och förvara den alltid lättillgängligt i ditt handbagage
- Tillbehör – glöm inte tillbehör till dina hjälpmedel, exempelvis batterier till elrullstol
- Godkänd utrustning – kontrollera att din utrustning är godkänd av flyg- och transportbolag. Batterier av olika slag ska du kontrollera särskilt
- Vårdkontakt – kolla upp vad det finns för eventuell vårdkontakt på resmålet
Trygghet och flexibilitet
Ibland går saker inte som man tänkt sig. Hjälpmedel som går sönder, sjukdom eller förseningar kan inträffa och då är det bra att ha en plan B. Om du bokar med en researrangör, välj en som har jour och som snabbt kan hjälpa till om problem skulle uppstå.
Ekonomiskt stöd
Att resa med en assistent kan leda till extra kostnader, men du som har assistans ska aldrig behöva belastas ekonomiskt. Ta reda på om du kan få stöd i form av:
- Tillfällig utökning av assistanstimmar – ansöks om hos kommunen.
- Assistansomkostnader – se över din budget med din kundansvarig. Den ska täcka de omkostnader som uppkommer för dina assistenter under resan.
- Merkostnadsersättning – i vissa fall är personer som tillhör personkrets enligt LSS berättigade till merkostnadsersättning från Försäkringskassan för extra utgifter kopplade till din funktionsnedsättning under resan.
Livsam är med dig på resan
Det kan kännas otryggt att resa iväg när man inte vet vilka förutsättningar man har. Livsam finns med som en hjälpande hand, både före, under och efter din resa om du väljer att ha din assistans hos oss. Vi hjälper dig planera, ansöka om tillfällig utökning via kommunen Tillsammans säkerställer vi att alla praktiska detaljer är på plats. Kontakta oss om du har några frågor.
Innehållet är skrivet och granskat av:

Joakim Malm
Jurist och grundare av Livsam.